21 лютого виповнюється 111 років від дня народження Бенджаміна Блума, видатного американського психолога
Бенджамін Блум увійшов в історію науки як творець таксономії педагогічних цілей в пізнавальній та емоційній сфері (1956). Він був одним із перших дослідників-розробників системи об’єктивних показників результатів педагогічного впливу.
Учений обгрунтував виділення двох типів педагогічного оцінювання:
• формуючого, спрямованого на визначення поточного рівня знань і відповідну корекцію їх;
• підсумкового, спрямованого на фіксування результатів певного етапу навчання.
Бенджамін Блум відомий також як автор багатьох оригінальних прийомів педагогічної техніки, зокрема «Кубика Блума». Значну увагу приділяв також вивченню проблем розвитку таланту.
ТАКСОНОМІЯ БЛУМА (ОСНОВНІ КАТЕГОРІЇ)
Рівні навчальних цілей | Дії учня, що свідчать про досягнення певного рівня |
Знання Знання термінології, основних фактів та елементів, знання класифікацій та категорій, принципів та узагальнень, теорій, моделей, структур. | Учень відтворює терміни, конкретні факти, методи і процедури, основні поняття, правила і принципи. |
Розуміння Здатність зрозуміти, перетворити, перефразувати, інтерпретувати чи прогнозувати матеріал (передбачити наслідки та наступні дії, ефекти). | Учень розуміє факти, правила і принципи, інтерпретує словесний матеріал, схеми, графіки, діаграм, перетворює словесний матеріал у математичні вираження; описує майбутні наслідки, що випливають з наявних даних. |
Застосування Здатність використовувати інформацію та застосовувати знання в нових умовах. | Учень використовує поняття і принципи в нових ситуаціях, застосовує закони, теорії в конкретних практичних ситуаціях, демонструє правильне застосування методу чи процедури. |
Аналіз Розділення (розбивання) на суттєві деталі, які не мають ознак цілого, та визначення, як ці частини відносяться до цілого). | Учень виділяє приховані (неявні) припущення, бачить помилки і недогляди в логіку міркувань, проводить розмежування між фактами і наслідками, оцінює значимість даних. |
Синтез Здатність комбінувати нове ціле з частин для отримання більш загальної картини. | Учень пише невеликий творчий твір, пропонує план проведення експерименту, використовує знання з різних галузей, щоб скласти план вирішення тієї чи тієї проблеми. |
Оцінка Здатність визначати цінність чи можливість ефективного використання інформації, використовуючи відповідні критерії та стандарти (аргументувати оцінку) |
Учень оцінює логіку побудови матеріалу у вигляді письмового тексту, оцінює відповідність висновків наявним даним, значимість того чи іншого продукту діяльності, виходячи з внутрішніх критеріїв, оцінює значимість того чи іншого продукту діяльності, виходячи із зовнішніх критеріїв |
Немає коментарів:
Дописати коментар