вівторок, 5 лютого 2013 р.

Україна відзначає Всесвітній день безпеки в Інтернеті


     У другий вівторок лютого міжнародна громадськість відзначає Всесвітній день безпеки в Інтернеті. Тема ця, безперечно, дуже актуальна. З одного боку Інтернет дає змогу стрімко розширити рамки розвитку особистості, досягати успіхів в будь-якій сфері, а також самому створити свій «віртуальний образ». А з іншого ― багато хто зловживає вільністю нтернету і старається обманути співрозмовника, заволодіти різною особистою інформацією чи й коштами. Крім того, в світовій мережі є велика кількість непристойної та аморальної інформації, яка може негативно впливати на несформовану психіку дитини.

Всесвітній день безпеки в Інтернеті в 2004 році започаткувала Європейська комісія задля того, щоб об’єднати зусилля зацікавлених державних, суспільних та приватних організацій для збільшення рівня знань про безпечне і відповідальне використання Інтернет-технологій.
Головним координатором Всесвітнього дня безпеки в Інтернеті в світі стала некомерційна організація Insafe (European Safer Internet Network), яка складається з національних організацій, що створені за участі Еврокомісії. Основне завдання Insafe ― підтримка громадян, в першу чергу молоді, в безпечному, етичному і ефективному використанні Інтернету та інших інформаційних і комунікаційних технологій.
Відзначають Всесвітній день безпеки в Інтернеті й в Україні. Зокрема у столиці проведуть інтерактивну акцію для юних киян «Права та обов’язки дітей у мережі Інтернет. 5 лютого о 15:00 у ТРЦ «Дрім Таун» за адресою: Оболонський проспект, 1, усі охочі зможуть взяти участь у тематичних конкурсах, подивитись виступ дитячого Гендерного інтерактивного театру з виставою «Агенти веб-безпеки» та переглянути відеоролики про безпечний Інтернет. Окрім того, батьки малечі зможуть дізнатися про методи забезпечення чистого віртуального простору для юних українців і про шляхи навчання культурі користування інформаційно-комунікаційними технологіями.
А тепер детальніше розглянемо, що ж так приваблює дітей у всесвітній мережі та як батькам і педагогам коректно скеровувати дитину в просторах Інтернету.




Потреби в Інтернеті дітей різних вікових груп
Із кожним роком все більше українських дітей користується Інтернетом у повсякденному житті. У зв’язку із цим виникає проблема забезпечення безпеки дітей. А хто їм може в цьому допомогти, якщо не батьки й педагоги? Тому їм необхідно знати потреби дитини, які спонукають її заходити в Інтернет.
Дитині до 7 років цікаво й необхідно грати, особливо в розвивальні та сюжетно-рольові ігри. Яким би іграм не надавала перевагу дитина віртуальним, іграм з батьками чи з дітьми, все буде корисно для її розвитку, якщо, звичайно, дотримувати часових обмежень. Інакше віртуальні ігри можуть швидко стати для дитини сенсом життя, а реального спілкування вона буде уникати. Відводьте на віртуальні ігри півгодини в день, а на ігри з однолітками 3‒4 години.
З 7 до 11 років діти, як і раніше, люблять грати та прагнуть використовувати Інтернет саме як майданчик для ігор. Але в цьому віці в дітей прокидається так зване соціальне «Я». Дітям важливо зайняти значуще місце в житті свого маленького світу: класу, школи, дружити з однолітками. Тут їй буде потрібна реальна допомога та просто увага батьків. Перші невдалі спроби дружби в початковій школі можуть травмувати дитину. В такому разі батьки зможуть дати йому практичні поради щодо встановлення контакту з однолітками, разом беручи участь у віртуальному спілкуванні в мережі. Зрозуміло, у всьому необхідно дотримуватись міри, і тоді Інтернет стане дитині помічником у подоланні бар’єрів спілкування, партнером у розвивальних іграх, учителем у вивченні іноземних мов, джерелом необхідної інформації для уроків і просто музики, картинок та фотографій, мультфільмів і позитивних емоцій.
Дитина в 11‒14 років  це підліток. І найголовнішою, провідною його діяльністю є спілкування з однолітками. Тут Інтернет може стати просто незамінним помічником. Але, знову ж таки, все добре в міру! Інтерактивне спілкування потрібно обов’язково поєднувати з реальним. Після 11 років у підлітків починає активно пробуджуватись інтерес до питань дорослого життя, психології статей та всього, що з цим пов’язане. Важливо, щоб відповіді на свої питання підліток знаходив у першу чергу у батьків, а не на сумнівних сайтах. Окрім того, у цьому віці в дітей з’являються кумири: співаки, спортсмени та артисти, про яких їм хочеться довідатися все. В цьому випадку Інтернет кращий помічник та інформатор. Але батькам потрібно бути пильними, адже зірок часто супроводжує скандальна інформація.
Дитина старше 14 років  уже досить доросла людина, яка вважає, що краще знає, як їй потрібно поводитися, яку музику слухати, що читати, з ким спілкуватися. Цікавтеся всім тим, чим цікавиться ваша дитина, намагайтеся розібратися в колі її інтересів і спілкуйтеся з ним про них, навіть якщо це «не Ваша тема». Починаючи з цього віку з дитиною можна говорити і про вибір майбутньої професії. А в Інтернеті можна знайти безліч інформації, що допоможе дитині визначитися, а Вам – контролювати та, якщо буде потреба, коректувати вибір дитини, знаходячи більш повну інформацію про переваги й про недоліки різних професій. 

Інтернет-ризики для дітей
На жаль, часто діти залишаються незахищеними перед відкритістю інформації в Інтернеті, тому дорослим треба знати, що в мережі на дитину чигають такі ризики:
·      «дорослий» контент: еротика, азартні ігри, реклама тютюну та алкоголю;
·      незаконний контент: порнографія»;
·      он-лайн насильство: заклики до асоціальної поведінки, жорстокості, насильства, суїцидальної поведінки, сексуальної експлуатації тощо;
·      розголошення приватної інформації, що може бути використана проти дітей та їхніх родин;
·      контент, що може задати фінансових збитків ― короткі номери й платні сервіси, що тарифікуються окремо, різного роду лотереї тощо;
·      інтернет-залежність.

Як захистити дитину під час перебування її в мережі
1. Виконуйте такі три основні правила:
a) Приділяйте увагу захисту устаткування та інформації
регулярно обновляйте операційну систему;
використовуйте антивірусну програму;
застосовуйте брандмауер;
• створюйте резервні копії важливих файлів;
будьте обережні при завантаженні нових файлів;
 b) Захистіть себе в он-лайні та навчіть цього дитину ―
з обережністю розголошуйте особисту інформацію;
думайте про те, з ким і про що розмовляєте;
пам’ятайте, що в Інтернеті не вся інформація надійна та не всі користувачі відверті.
c) Дотримуйтеся правового поля
• Законів потрібно дотримуватися навіть в Інтернеті.
• Дотримуйтеся загальноприйнятих норм спілкування
Під час роботи в Інтернеті не забувайте піклуватися про інших так само, як про себе.
2. Створіть безпечну зону та контролюйте дотримання дитиною меж цієї зони
Постарайтеся разом з дитиною, знайти корисні, цікаві й безпечні сайти, які вона переважно буде відвідувати надалі. Періодично відвідуйте їх разом. З таких сайтів сформуйте список дозволених сайтів в програмному забезпеченні системи мережної безпеки вашої системи. Наприклад, для цього можна застосувати налаштування параметрів оглядача (не забудьте при цьому програмно заборонити доступ до налаштувань з сторони інших користувачів). В цьому випадку якщо дитині необхідно зайти на новий сайт, їй прийдеться попросити вашої допомоги, отже ви матимете змогу оцінити безпечність сайту до того, як він стане вільно доступним дитині.
Крім того, корисно встановити програму фільтр. За допомогою програм фільтрації можна встановити обмеження веб-сайтів на основі змісту. Це означає, що встановивши й налаштувавши таку програму, ви можете заблокувати для дитини доступ до сайтів, які містять матеріали, визначені як небезпечні (порнографія, насильство, суїцид тощо). 
3. Убережіть дитину від інтернет-залежності
Підтримання здорового балансу між засобами розваг та іншими видами діяльності в житті дітей було завжди проблемою для батьків. Internet зробив це завдання ще більш складним. Можливості, які надає Internet для спілкування та онлайнових ігор, означають, що багато дітей і підлітків втрачають відчуття часу, знаходячись в онлайні. 
Тому у розмові з дитиною, в якої є ознаки інтернет-залежності, важливо не протиставляти інтернету реальне життя, а показати, як вони можуть доповнювати одне одного! Ваша дитина безмірно захоплена іграми-стрілялками? Чудово, запропонуйте їй стати сильним героєм не тільки на екрані мобільного телефону або монітора, а насправді зайнятися спортом, навчитися прийомам самооборони тощо. Сходіть разом у спортзал, знайдіть підходящу спортивну секцію.
Важливо правильно використати притаманну кожній дитині рису цікавість! Добре знаючи свою дитину, ви обов’язково знайдете в навколишньому світі речі, які її неодмінно зацікавлять.
Розробіть правила використання інтернету. Постарайтеся встановити такі часові обмеження на роботу в інтернеті, щоб у дитини залишався час для інших занять і, головне, для фізичної активності. Комп’ютер краще розміщати не в дитячій кімнаті, а в кімнаті для дорослих. Тоді у вас буде більше можливостей слідкувати за тим, що дитина на ньому робить. 
Обов’язково проаналізуйте свою поведінку – чи не занадто багато часу Ви проводите в Інтернеті? Адже діти прагнуть брати приклад зі своїх батьків.

Будь-який винахід людства можна використовувати як на шкоду, так і на благо. Отже й Інтернет ― це не тільки моральна вільність та інформаційна неконтрольованість, а й сховище безцінного запасу різноманітних знань. Тому дитині важливо показати саме цікавий та інформативний Інтернет, відкрити той безмежний світ знань, який їй так може допомогти у саморозвитку й самореалізації. Завдання ж дорослого ― бути дитині справжнім другом і скеровувати дитину в обширах нових інформаційних технологій.

За матеріалами інтернет-ресурсів: http://eoosh7.ucoz.ru та http://ruoord.kharkivosvita.net.ua

2 коментарі:

  1. Здрастуйте пані Людмило! Слава Україні!

    Дуже дякую за лаконічну і корисну статтю! Було б чудово прочитати продовження статті - як запобігти виникненню у дитини віком 15 років інтернет залежності.

    Заздалегідь вдячний

    з повагою

    Олеман

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Аби мінімізувати шанси виникнення в дитини комп’ютерної залежності, батьки мають створити в родині атмосферу дружнього спілкування, спокою, комфорту й довіри. Якщо дитина повсякчас буде зайнята цікавими справами, матиме цікавих друзів, різнобічні інтереси й захоплення, ставитиме перед собою певні цілі, то «спілкування» з комп’ютером ніколи не вийде для неї на перший план. Вона розумітиме, що комп’ютер — це лише засіб для навчання й досягнення своїх життєвих намірів.
      Это так, если коротко.

      Видалити