14 вересня виповнюється 107 років від дня народження Соломона Аша, американського психолога
Соломона Аша вважають родоначальником соціальної психології і гештальтпсихології. У середині 50-х років ХХ століття його експерименти з вивчення конформізму відобразили силу соціального впливу.
На початку своєї наукової діяльності Соломон Аш взяв участь в антропологічному дослідженні на території резервації індійського племені. Вагомого вкладу в антропологічну науку ця робота не зробила, однак подарувала науковцю цікаві спостереження, що пізніше сформували його психологічні інтереси.
Завданням психолога було спостерігати за процесом соціалізації підлітків племені, зокрема під час шкільного навчання. Перебуваючи в класі, Соломон Аш спостерігав, як юні індійці розв’язували на дошці арифметичні завдання. До дошки учитель викликав одночасно кількох учнів і пропонував першому, хто розв’яже завдання, повернуться обличчям до класу і озвучити відповідь. Але діти не поспішали виконувати вказівку. Той, хто розв’язував задачу першим, тихенько оглядався на однокласників, і лише тоді, коли всі розв’язали завдання, хлопці синхронно поверталися. Менталітет племені, що формувався віками під час кочівного способу життя, підказував підліткам: потрібно триматися разом, «вискочці» самому не вижити. Індивідуалістична ментальність «білої» людини виявилася для них неприйнятною.
Подальші дослідження Соломона Аша показали, що навіть так звана цивілізаційна людина в глибині душі тяжіє до ментальності племені: якщо її індивідуалістична позиція суперечить позиції групи, то людина інколи віддає перевагу останній.
Немає коментарів:
Дописати коментар