пʼятниця, 22 січня 2016 р.

ПІДТРИМКА УЧНІВ, ЯКІ ЗАЗНАЛИ ТРАВМ


ПІДТРИМКА УЧНІВ, ЯКІ ЗАЗНАЛИ ТРАВМ: ПРОГРАМА SSET


Український католицький університет виклав в онлайн доступ навчальний посібник для керівників груп, плани занять, матеріали до них та бланки щодо підтримки учнів, які зазнали травм.

Ознайомитися з посібником онлайн, або завантажити його на свій компьютер, можна за посиланням.

Нижче ви можете ознайомитися з передмовою до українського видання посібника.





Книжка – є унікальним інструментом, покликаним допомогти дітям, які пережили травматичні події, зцілитися та відновити своє життя. Нині проблема психічної травми та подолання її наслідків особливо гостро повстала у зв’язку із війною, яка точиться на Сході нашої країни. Від самих бойових дій, переселення, потреб адап­ туватись в новому середовищі, а також невизначеності та невідомості страждають і дорослі, і діти: втрачають близьких, домівки, потрапляють під обстріли, голодують, поневіряються, стикають­ ся з насильством та приниженнями. І зрозуміло, що саме діти є найуразливішими у цій та подібних ситуаціях. В зв’язку з тим, наші системи охорони психічного здоров’я та освіти вкрай гостро потребу­ ють спеціалізованих, дієвих та перевірених програм, спрямованих на допомогу дітям. І першою такою ластівкою стала визнана на міжнародному рівні та апробована у багатьох країнах програма «Діти і війна», та виданий для її впровадження Інститутом психічного здоров’я Українського Католицького Університету посібник та робочий зошит.

Однак, не слід забувати і того, що травма існує і поза межами війни: агресія з боку однолітків та дорослих, сімейне насилля, ДТП, пограбування, зґвалтування – від усіх цих та інших травмуючих подій також страждають діти і також, подекуди, не можуть дати собі ради з їхніми наслідками. І тут особлива роль належить саме школі, як тій ланці освіти, яка опікується дітьми у найуразливіший період їхнього зростання, тій, що знаходиться між батьківською опікою та, власне, дорослістю. Саме школі, вчителям, соціальним педагогам та психологам випала важлива і надскладна місія сприяти збереженню та відновленню психічного здоров’я своїх вихованців, профілактиці булінгу, навчанню дітей ефективних стратегій взаємодії та вирішення конфліктів, їх підготовці до зустрічі з дорослим життям.

Підтримати школу у функціях збереження психічного здоров’я учнів можуть спеціалізовані фахові інструменти, розроблені з метою допомоги дітям, які пережили травму та мають пов’язані з нею розлади. Маємо зауважити, що світова практика розробки таких інструментів передбачає не лише їхню підготовку та адаптацію для використання у шкільних стінах, а й ретельний аналіз якості, який базується, спочатку на пілотних, а згодом і масштабних дослідженнях, в яких контролюються усі фактори, які впливають на ефективність. Це і дотримання схеми роботи, і вплив сторонніх факторів, і кваліфікація ведучих, і обов’язково – рекомендації провідних організацій (національних інститутів, відповідних урядових департаментів, авторитетних громадських організацій) у сфері психічного здоров’я щодо ефективності тих чи інших підходів та методів. На основі проведених досліджень формулюються так звані протоколи, які містять опис програми, її структуру, детальний перелік усіх необхідних втручань та рекомендації щодо дій у складних випадках.

Всім згаданим вимогам відповідає програма «SSET – Support for Students Exposed to Trauma», презентована у книжці, яку ви тримаєте в руках. Її переклад, втілений у назві «Підтримка уч­ нів, які зазнали травми», якнайкраще відбиває зміст та загальну мету посібника. Сама програ­ ма, ґрунтується на травма-фокусованій когнітивно-поведінковій терапії – методі першого вибо­ ру в роботі з травмою та її наслідками. Розроблялася вона під егідою Національного інституту психічного здоров’я США, а її ефективність перевірялась у мережі шкіл в межах ретельно організова­ них досліджень. Ми цілком свідомі того, що SSET потребує культуральної адаптації до українських реалій, зокрема до автентетики переживання травми, до особливостей побудови стосунків у серед­ овищі ровесників та до специфіки батьківсько-дитячих взаємин. Тож будемо вдячні за підтримку, рекомендації та будь-яке сприяння ініціативам в цьому напрямку.

Зауважимо, що посібник чітко структурований і, від того, подібний до детальної «інструкції з користування»: він містить пояснення «чому» та «навіщо» стосовно кожної техніки, описи усіх необ­ хідних занять, роздаткові матеріали до них, а також безліч прикладів та описів поведінки ведучого групи у складних ситуаціях. Власне звернення до групової форми роботи із наслідками дитячої трав­ матизації, рекомендованої у посібнику, зумовлено передусім самим характером програми, яка є не терапевтичною, а просвітницько-тренінговою, підтримуючою. Значна кількість дітей, які стикаються із травматичними подіями, часові обмеження роботи шкільних психологів та найголовніше – потре­ ба в психологічній підтримці значної кількості дітей – мотивували розробників для пропозиції про­ грами SSET у груповому варіанті. Зручний, економічний та дієвий формат програми виявився ефек­ тивним та знайшов широке застосування, зокрема, у США.

Загалом посібник містить 3 блоки: керівництво для ведучого групи, детальні плани занять, а та­ кож роздаткові матеріали. Останні відформатовані у такий спосіб, що їх можна копіювати та безпо­ середньо використовувати у роботі. Наголосимо, що кожне заняття вимагає ретельної підготовки, як методичної, так і моральної, психологічної. Кожна дитина, запрошена у програму, є особливою та потребує особливої підтримки і піклування, це і прийняття, і дотримання меж конфіденційності, і обережність у критиці, і допомога у порозумінні з ровесниками. Усі ці, а також багато інших, нетех­ нологічних питань, також піднімаються і розглядаються у посібнику.



Немає коментарів:

Дописати коментар