четвер, 17 грудня 2015 р.

Роз’яснення щодо нових форм посадової документації фахівців психологічної служби системи освіти

Шановні колеги.

Ви вже ознайомилися з нововведенями щодо посадової документації фахівців психологічної служби системи освіти. Хтось вже й спробував працювати за новими правилами. Звісно, до нового важко звикати, треба в усьому розібратися та призвичаїтися.

Проте ведення посадової документації відповідно до нового листа МОНу викликало труднощі навіть у тих хто його писав. Тож, пан Панок написав роз’яснення щодо того як вести нову посадову документацію.

Нижче ви можете ознайомитися з листом УНМЦ №115 від 1 жовтня цього року.



НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК УКРАЇНИ
УКРАЇНСЬКИЙ НАУКОВО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР ПРАКТИЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ І СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ
01032, м. Київ, бульвар Т.Шевченка, 27-А Тел. (044) 252-70-11 e-mail:


115 від «01 жовтня» 2015 р.
На №_______ від_______________

Керівникам обласних,
Київського міського кабінетів (центрів)
психологічної служби системи освіти

Шановні колеги!
На звернення Рівненського, Житомирського, Одеського та Сумського обласних центрів практичної психології і соціальної роботи (далі - Центри) повідомляємо наступне.
Працівниками Українського НМЦ практичної психології і соціальної роботи неодноразово наголошувалось на необхідності подання пропозицій щодо внесення змін з метою оптимізації документації працівників психологічної служби системи освіти. Натепер пропозиції не були надані жодним з Центрів.
Для тлумачення основних положень листа МОН від 17.09.2015 № 1/9-442 «Про оптимізацію діяльності працівників психологічної служби» надаємо наступні роз’яснення.
Планування діяльності працівників психологічної служби здійснювати за річним планом роботи, який є окремим розділом річного плану роботи навчального закладу або місцевого органу управління освітою. Даний план затверджується керівником навчального закладу та погоджується методистом з психологічної служби району/міста (керівником районного/міського центру психологічної служби системи освіти).
При складанні річних планів роботи практичного психолога/соціального педагога необхідно враховувати:
-       участь у реалізації державних (регіональних, місцевих) програм, наказів та рішень колегій Міністерства освіти і науки України;
-       пріоритетні напрями діяльності навчального закладу та запити педагогічного колективу;
-       специфіку роботи з дітьми/учнями/студентами на кожному віковому етапі їх розвитку;
-       спеціалізацію і рівень кваліфікації працівника психологічної служби навчального закладу.
В «Орієнтовному плані роботи на місяць» працівників психологічної служби системи освіти (Додаток 3 лист МОН України від 17.09.2015 № 1/9-442) відображаються основні напрями діяльності, які визначені у річному плані та циклограмі діяльності працівника психологічної служби. В даному варіанті «Орієнтовний план роботи на місяць» не потребує затвердження керівником навчального закладу.
Надаємо роз’яснення щодо особливостей заповнення плану роботи на місяць.
У колонці «Зміст роботи» зазначається проблема, з якою працює фахівець психологічної служби. Наводимо перелік найпоширеніших проблем, з якими працюють практичні психологи та соціальні педагоги:
-           кризові явища розвитку дитини на різних вікових етапах;
-            формування навчальної мотивації учнів;
-           взаємовідносини в сім’ї;
-           труднощі в адаптації дитини до навчального закладу;
-           професійне самовизначення учнів;
-           взаємовідносини в дитячому колективі;
-           робота з обдарованими учнями;
-            проблеми насильства та жорстокого поводження в родині та навчальному закладі;
-           організація безпечного життєвого простору;
-           робота з внутрішньо переміщеними особами;
-           допомога дітям, що пережили травматичні події;
-            соціальний патронаж дітей (учнів/студентів) пільгових категорій та сімей, які опинились у складних життєвих обставинах.
Цей перелік є умовним та не є вичерпним.
Звертаємо Вашу увагу, що основні види роботи визначенні у п.2.2. Положення про психологічну службу системи освіти України, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 02.07.2009 р. № 616, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.07.2009 за № 687/16703.
Цільовою аудиторією у діяльності працівника психологічної служби є всі учасники навчально-виховного процесу: діти (учні/студенти); батьки (опікуни або особи, що їх замінюють); педагогічні працівники (адміністрація навчального закладу, вихователі, вчителі, класні керівники, майстри тощо).
У колонці «Примітка» може міститися додаткова інформація, нотатки працівника психологічної служби.
Наступні роз’яснення стосуються особливостей ведення «Журналу щоденного обліку роботи». В даному документі повинні бути відображені основні напрями діяльності, які визначені у річному плані та циклограмі працівника психологічної служби системи освіти.
У першій колонці Журналу щоденного обліку роботи «Дні тижня» зазначається день тижня.
У другій колонці «Дата» заповнюється дата проведення.
У третій колонці «Цільова аудиторія» у діяльності працівника психологічної служби є всі учасники навчально-виховного процесу: діти (учні/студенти); батьки (опікуни або особи, що їх замінюють); педагогічні працівники (адміністрація навчального закладу, вихователі, вчителі, класні керівники, майстри тощо).
У четвертій колонці «Кількість осіб» чітко фіксується кількість осіб, з якими була здійснена робота.
Проблема, з якою працює фахівець психологічної служби, зазначається у колонці «Зміст роботи» (як-то, адаптація до навчально-виховного процесу, професійне самовизначення, супровід учнів під час ЗНО, запобігання торгівлі людьми тощо).
У шостій колонці «Вид роботи» фіксуються види робіт, які визначенні у п.2.2. Положення про психологічну службу системи освіти України, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 02.07.2009 р. № 616, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.07.2009 за № 687/16703.
Окрім того, звертаємо Вашу увагу на те, що види робіт практичного психолога і соціального педагога є схожими за назвою, але є різними за своїм змістом.
Наприклад, діагностична діяльність здійснюється і практичним психологом і соціальним педагогом, проте, для соціального педагога діагностика не є основним видом роботи, а застосовується лише з метою вивчення соціальної ситуації розвитку дитини (учня/студента). Типовою помилкою у діяльності соціального педагога є виконання робіт які виходять за межі його професійної компетентності. Як наслідок, предметом вивчення стають групові процеси (групова динаміка, соціометричний статус, емоційна експансивність, ціннісно- орієнтаційна єдність тощо), соціальні педагоги застосовують соціально- психологічні методи, на кшталт, соціометрія.
Соціальний педагог концентрує свою увагу не на соціометричному статусі, а на соціальному статусі дитини (учня/студента) за допомогою визначення матеріального становища, житлово-побутових умов, наявність СЖО тощо.
У сьомій колонці «Методи (методики/програми) роботи» фіксується метод (методика/програма), яку застосовує працівник психологічної служби у своїй діяльності. ВАЖЛИВО!!! Застосування психологічного інструментарію в роботі працівника психологічної служби можливо за умови проходження експертизи або наявності грифа МОН.
Наступною колонкою є «Кількість годин», де фіксується фактично використаний час відповідно до затверджених нормативів часу на основні види роботи в годинах цифрами. Нагадуємо що нормативи часу на основні види роботи затверджені окремо для практичних психологів (лист МОН України від 27.08.2000 р. №1/9-352) і соціальних педагогів (лист МОН України від 05.03.2008 №1/9-128).
У колонці «Примітка» працівник психологічної служби фіксує ступінь виконання (наприклад «Виконано», «Не виконано», «Перенесено на 06.04.2016 р.»), а також іншу додаткову інформацію, нотатки.
У рядку «Всього» відображається статистична інформація за тиждень, а саме робота з батьками, педагогічними працівниками, дітьми/учнями/студентами.
У зв’язку з численними запитаннями щодо належного оформлення протоколів діяльності працівників психологічної служби, затверджених листом МОН України №1/9-442 від 17.09.2015, надаємо наступні роз’яснення. Протоколи містять графу «З висновками і рекомендаціями ознайомлений». Підпис ставить особа якій надавались рекомендації (виняток: дитина/учень/студент не ставить підпис під зазначеним протоколом) після належного оформлення протоколу в тижневий термін. Якщо заявник відмовляється від підпису, в такому випадку працівник психологічної служби робить відповідний запис.
Оскільки форми ведення індивідуальних карток дитини/учня/студента були затверджені на регіональних рівнях, то їх ведення є обов’язковим.
На запитання щодо особливостей планування та ведення документації соціальних педагогів повідомляємо наступне. Спільний наказ Міністерства освіти і науки України від 14.06.2006 р. №1983/388/452/221/556/596/106 «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів соціальної роботи із сім’ями, які опинились у складних життєвих обставинах» (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.07.2006 р. за №824/12698) втратив чинність у зв’язку з твердженням Постанови Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2013 р. № 896 «Про затвердження Порядку виявлення сімей (осіб), які перебувають у складних життєвих обставинах, надання їм соціальних послуг та здійснення соціального супроводу таких сімей (осіб)». Таким чином виникла необхідність унормування форм обліку та звітності соціальних педагогів у питаннях супроводу сімей (осіб), що перебувають у складних життєвих обставинах, фахівцями. Рекомендації з даного питання будуть надані фахівцями після затвердження відповідного документу МОН з даного питання.
Щодо запитань з приводу звітності працівників психологічної служби повідомляємо наступне. В зв’язку з розробкою нових форм документації, форми звітності будуть вдосконалені.
Лист МОН від 17.09.2015 № 1/9-442 «Про оптимізацію діяльності працівників психологічної служби» вступає в дію з моменту його підписання.
Електронні форми затверджених документів додаються.

З повагою, директор Центру                                               В.Г.Панок




Немає коментарів:

Дописати коментар