Ви вже ознайомилися з нововведенями щодо посадової документації фахівців психологічної служби системи освіти. Хтось вже й спробував працювати за новими правилами. Звісно, до нового важко звикати, треба в усьому розібратися та призвичаїтися.
Проте ведення посадової документації відповідно до нового листа МОНу викликало труднощі навіть у тих хто його писав. Тож, пан Панок написав роз’яснення щодо того як вести нову посадову документацію.
Нижче ви можете ознайомитися з листом УНМЦ №115 від 1 жовтня цього року.
НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК УКРАЇНИ
УКРАЇНСЬКИЙ
НАУКОВО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР ПРАКТИЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ І СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ
01032, м. Київ, бульвар
Т.Шевченка, 27-А Тел. (044) 252-70-11 e-mail:
№
115 від «01
жовтня» 2015 р.
На
№_______ від_______________
Керівникам обласних,
Київського міського кабінетів (центрів)
психологічної служби системи освіти
Шановні колеги!
На
звернення Рівненського, Житомирського, Одеського та Сумського обласних центрів
практичної психології і соціальної роботи (далі - Центри) повідомляємо
наступне.
Працівниками
Українського НМЦ практичної психології і соціальної роботи неодноразово
наголошувалось на необхідності подання пропозицій щодо внесення змін з метою
оптимізації документації працівників психологічної служби системи освіти.
Натепер пропозиції не були надані жодним з Центрів.
Для
тлумачення основних положень листа МОН від 17.09.2015 № 1/9-442 «Про
оптимізацію діяльності працівників психологічної служби» надаємо наступні
роз’яснення.
Планування
діяльності працівників психологічної служби здійснювати за річним планом
роботи, який є окремим розділом річного плану роботи навчального закладу або
місцевого органу управління освітою. Даний план затверджується керівником
навчального закладу та погоджується методистом з психологічної служби
району/міста (керівником районного/міського центру психологічної служби системи
освіти).
При
складанні річних планів роботи практичного психолога/соціального педагога
необхідно враховувати:
- участь
у реалізації державних (регіональних, місцевих) програм, наказів та рішень
колегій Міністерства освіти і науки України;
- пріоритетні
напрями діяльності навчального закладу та запити педагогічного колективу;
- специфіку
роботи з дітьми/учнями/студентами на кожному віковому етапі їх розвитку;
- спеціалізацію
і рівень кваліфікації працівника психологічної служби навчального закладу.
В «Орієнтовному плані роботи на місяць» працівників
психологічної служби системи освіти (Додаток 3 лист МОН України від 17.09.2015
№ 1/9-442) відображаються основні напрями діяльності, які визначені у річному
плані та циклограмі діяльності працівника психологічної служби. В даному
варіанті «Орієнтовний план роботи на місяць» не потребує затвердження
керівником навчального закладу.
Надаємо
роз’яснення щодо особливостей заповнення плану роботи на місяць.
У
колонці «Зміст роботи» зазначається
проблема, з якою працює фахівець психологічної служби. Наводимо перелік
найпоширеніших проблем, з якими працюють практичні психологи та соціальні
педагоги:
-
кризові явища розвитку дитини на різних вікових
етапах;
-
формування навчальної мотивації учнів;
-
взаємовідносини в сім’ї;
-
труднощі в адаптації дитини до навчального
закладу;
-
професійне самовизначення учнів;
-
взаємовідносини в дитячому колективі;
-
робота з обдарованими учнями;
-
проблеми насильства та жорстокого поводження в
родині та навчальному закладі;
-
організація безпечного життєвого простору;
-
робота з внутрішньо переміщеними особами;
-
допомога дітям, що пережили травматичні події;
-
соціальний патронаж дітей (учнів/студентів)
пільгових категорій та сімей, які опинились у складних життєвих обставинах.
Цей
перелік є умовним та не є вичерпним.
Звертаємо
Вашу увагу, що основні види роботи визначенні у п.2.2. Положення про
психологічну службу системи освіти України, затвердженого наказом Міністерства
освіти і науки України від 02.07.2009 р. № 616, зареєстрованого в Міністерстві
юстиції України 23.07.2009 за № 687/16703.
Цільовою
аудиторією у діяльності працівника психологічної служби є всі учасники
навчально-виховного процесу: діти (учні/студенти); батьки (опікуни або особи,
що їх замінюють); педагогічні працівники (адміністрація навчального закладу,
вихователі, вчителі, класні керівники, майстри тощо).
У
колонці «Примітка» може міститися
додаткова інформація, нотатки працівника психологічної служби.
Наступні
роз’яснення стосуються особливостей ведення «Журналу щоденного обліку роботи».
В даному документі повинні бути відображені основні напрями діяльності, які
визначені у річному плані та циклограмі працівника психологічної служби системи
освіти.
У
першій колонці Журналу щоденного обліку роботи «Дні
тижня» зазначається день тижня.
У
другій колонці «Дата» заповнюється
дата проведення.
У
третій колонці «Цільова аудиторія» у
діяльності працівника психологічної служби є всі учасники навчально-виховного
процесу: діти (учні/студенти); батьки (опікуни або особи, що їх замінюють);
педагогічні працівники (адміністрація навчального закладу, вихователі, вчителі,
класні керівники, майстри тощо).
У
четвертій колонці «Кількість осіб» чітко
фіксується кількість осіб, з якими була здійснена робота.
Проблема,
з якою працює фахівець психологічної служби, зазначається у колонці «Зміст роботи» (як-то, адаптація до
навчально-виховного процесу, професійне самовизначення, супровід учнів під час
ЗНО, запобігання торгівлі людьми тощо).
У
шостій колонці «Вид роботи» фіксуються
види робіт, які визначенні у п.2.2. Положення про психологічну службу системи
освіти України, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від
02.07.2009 р. № 616, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.07.2009
за № 687/16703.
Окрім
того, звертаємо Вашу увагу на те, що види робіт практичного психолога і
соціального педагога є схожими за назвою, але є різними за своїм змістом.
Наприклад,
діагностична діяльність здійснюється і практичним психологом і соціальним
педагогом, проте, для соціального педагога діагностика не є основним видом
роботи, а застосовується лише з метою вивчення соціальної ситуації розвитку
дитини (учня/студента). Типовою помилкою у діяльності соціального педагога є
виконання робіт які виходять за межі його професійної компетентності. Як
наслідок, предметом вивчення стають групові процеси (групова динаміка,
соціометричний статус, емоційна експансивність, ціннісно- орієнтаційна єдність
тощо), соціальні педагоги застосовують соціально- психологічні методи, на
кшталт, соціометрія.
Соціальний
педагог концентрує свою увагу не на соціометричному статусі, а на соціальному
статусі дитини (учня/студента) за допомогою визначення матеріального становища,
житлово-побутових умов, наявність СЖО тощо.
У
сьомій колонці «Методи (методики/програми)
роботи» фіксується метод (методика/програма), яку застосовує
працівник психологічної служби у своїй діяльності. ВАЖЛИВО!!! Застосування
психологічного інструментарію в роботі працівника психологічної служби можливо
за умови проходження експертизи або наявності грифа МОН.
Наступною
колонкою є «Кількість годин», де
фіксується фактично використаний час відповідно до затверджених нормативів часу
на основні види роботи в годинах цифрами. Нагадуємо що нормативи часу на
основні види роботи затверджені окремо для практичних психологів (лист МОН
України від 27.08.2000 р. №1/9-352) і соціальних педагогів (лист МОН України від
05.03.2008 №1/9-128).
У
колонці «Примітка» працівник
психологічної служби фіксує ступінь виконання (наприклад «Виконано», «Не
виконано», «Перенесено на 06.04.2016 р.»), а також іншу додаткову інформацію,
нотатки.
У рядку «Всього» відображається статистична інформація за
тиждень, а саме робота з батьками, педагогічними працівниками,
дітьми/учнями/студентами.
У
зв’язку з численними запитаннями щодо належного оформлення протоколів
діяльності працівників психологічної служби, затверджених листом МОН України
№1/9-442 від 17.09.2015, надаємо наступні роз’яснення. Протоколи містять графу
«З висновками і рекомендаціями ознайомлений». Підпис ставить особа якій
надавались рекомендації (виняток: дитина/учень/студент не ставить підпис під
зазначеним протоколом) після належного оформлення протоколу в тижневий термін.
Якщо заявник відмовляється від підпису, в такому випадку працівник
психологічної служби робить відповідний запис.
Оскільки форми ведення
індивідуальних карток дитини/учня/студента були затверджені на регіональних
рівнях, то їх ведення є обов’язковим.
На
запитання щодо особливостей планування та ведення документації соціальних
педагогів повідомляємо наступне. Спільний наказ Міністерства освіти і науки
України від 14.06.2006 р. №1983/388/452/221/556/596/106 «Про затвердження
Порядку взаємодії суб’єктів соціальної роботи із сім’ями, які опинились у
складних життєвих обставинах» (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України
12.07.2006 р. за №824/12698) втратив чинність у зв’язку з твердженням Постанови
Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2013 р. № 896 «Про затвердження
Порядку виявлення сімей (осіб), які перебувають у складних життєвих обставинах,
надання їм соціальних послуг та здійснення соціального супроводу таких сімей
(осіб)». Таким чином виникла необхідність унормування форм обліку та звітності
соціальних педагогів у питаннях супроводу сімей (осіб), що перебувають у
складних життєвих обставинах, фахівцями. Рекомендації з даного питання будуть
надані фахівцями після затвердження відповідного документу МОН з даного
питання.
Щодо запитань з приводу
звітності працівників психологічної служби повідомляємо наступне. В зв’язку з
розробкою нових форм документації, форми звітності будуть вдосконалені.
Лист МОН від 17.09.2015 №
1/9-442 «Про оптимізацію діяльності працівників психологічної служби» вступає в
дію з моменту його підписання.
Електронні форми
затверджених документів додаються.
З повагою, директор Центру В.Г.Панок
Немає коментарів:
Дописати коментар