середу, 23 вересня 2015 р.

Науку творять особистості

21 вересня відбувся яскравий захід — науково-практична конференція "Інститут психології — наукова школа дитячої психології".

Цей захід проводили науковці лабораторії психології дошкільника Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України за участі колег практиків, науковців, викладачів з усієї України. Присвячена конференція пам'яті яскравої та натхненної особистості Світлані Євгенівні Кулачківській — дитячого психолога, науковця, яка очолювала лабораторію впродовж 16 років (з серпня 1989 по вересень 2005).

Світлана Євгенівна прийняла лабораторію з рук Віри Котирло і була її гідною наступницею. Час коли Світлана Євгенівна очолювала лабораторію був дуже непростим. Їй доводилось відстоювати не лише важливість досліджень лабораторії, її роботу, а й право дитини на дитинство.

 Цього року значними є дві дати — світла: 75 років з дня народження Світлани Євгенівни; та сумна: 10 роковини від дня її смерті.

ПРОГРАМА конференції



Інститут психології імені Г.С.Костюка НПН України — флагман психологічної науки
        С.Д.Максименко, академік НАПН України, доктор психологічних наук, директор Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України, дійсний член Міжнародної ради психологів (США), дійсний член Європейської академії природних наук (Німеччина, Ганновер), академік АНВО України.

Історичний абрис життя лабораторії психології дошкільника Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
              Т.А.Піроженко, доктор психологічних наук, професор, завідуюча лабораторією психології дошкільника Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України

Джерела творчості лабораторії
           С.А.Ладивір, кандиат психологічних наук, провідний науковий співробітник лабораторії психології дошкільника Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України

Психологічна наука в персоналіях: присвячується памяті С.Є.Кулачківської
                       Ю.О.Приходько, доктор психологічних наук, професор, академік Академії вищої школи України, професор кафедри психології і педагогіки НПУ імені М.П.Драгоманова

Сучасні періодичні видання — інформаційна підтримка наукових ідей
                        Т.Л.Гурковська, головний редактор журналу "Практичний психолог: Дитячий садок" цифрового видавництва МЦФР

Нижче подаємо коротку наукову біографію Світлани Євгенівни, яку написала її колега по навчанню в аспірантурі, по роботі в лабораторії та її наступниця як завідуюча лабораторії — Ладивір Світлана Олексіївна, та короткий фоторепортаж із заходу.

***
Доповідає Тамара Олександрівна Піроженко,
доктор психологічний наук, професор,
завідуюча лабораторії психології дошкільника
з 1998 року
Світлана Євгеніївна Кулачківська прийшла в лабораторію дошкільного виховання як перша аспірантка Віталія Івановича Войтка у 1966 році. Це був період, коли творчий колектив лабораторії вибудовував методолого-теоретичні принципи розроблення, реалізації і розвитку цілісного і особистісного підходу до дитини, до вивчення її психіки. Засадові принципи відзеркалювали гуманістичну тенденцію в психології, так як вони були спрямовані на визначення своєрідності психічного розвитку дитини на різних стадіях, на психологічний захист дитини в умовах родинного  і суспільного виховання. Творчі пошуки колективу лабораторії вже тоді сповідували цінності психологічної школи Григорія Костюка і Олександра Раєвського. В лабораторії співпрацювали учні цих великих Учителів. Як відомо з їх теоретичних досліджень, вони були однодумцями у розумінні природи дитини-дошкільника, обгрунтуванні закономірностями її розвитку.
Виступає Сергій Дмитрович Максименко —
директор Інституту психології імені Г.С.Костюка,
доктор психологічних наук, академік.
Сергій Дмитрович говорив про особистість дитини та
визначну та яскраву особистість
С. Є Кулачківської 
Доля подарувала Світлані Євгеніївні Кулачківській щасливий творчий шлях: отримала освіту в школі Олександра Миколайовича Раєвського в університеті ім. Т.Г.Шевченка, прийшла асистентом на кафедру психології КДПУ ім. М Горького до Григорія Силовича Костюка. Навчання в аспірантурі взагалі було казкою: три аспіранти (два з яких – «дошкільники») впродовж цілого року двічі на тиждень мали творчі семінари з Григорієм Словичем. От і вийшло, що цінності гуманістичної психології ввійшли в духовну скарбничку молодого психолога Світлани Євгеніївни на все життя, навічно. Цьому сприяла і творча співпраця  у 70-80-х роках  нашої лабораторії з Олександром Володимировичем Запорожцем (директор Інституту дошкільного виховання (м. Москва), другом і соратником Григорія Силовича. Власне і кандидатську дисертацію Світлана Євгеніївна Кулачківська теж захищала в Москві, у нас у Києві тоді ще не було такої Вченої Ради.
Про свою подругу та життя в лабораторії
розповідає Ладивір Світлана Олексіївна

Маючи базову філософську освіту Світлана Євгеніївна завжди дотримувалась позиції, що філософія має грунтуватись не на якійсь одній, хоч і навіть важливій грані свідомості, а зі всією сукупністю здібностей особистості. Вона експериментально доводила, що осмислення особистості має на меті розуміння її як цілісної системи, сформованої включеністю людей у взаємодію.
Значний творчий доробок внесла Світлана Євгеніївна Кулачківська в експериментальне дослідження, націлене на психологічне обгрунтування альтернативної гуманної педагогіки, яка дозволяє створити нові наукові підходи до гуманізації процесів навчання і виховання, актуалізаціїї емоційно-ціннісного ставлення дитини до себе як суб’єкта, гуманних мотивів, підвищення рівня самоповаги, оптимізацію розвивального потенціалу дитячого «Я».

Виступає Юлія Олексіївна Приходько
Відповідно до цієї концепції оптимальні педагогічні умови для розвитку потенційних можливостей дитини передбачають необхідність широкого розгортання і максимального збагачення змісту специфічно дитячих видів діяльності, спілкування дітей один з одним і з дорослими на відміну від форсованого, надто раннього навчання, націленого на «скорочення» дитинства, на дочасне перетворення малюка в дошкільника, дошкільника в школяра.
Гурковська Тетяна Леонідівна, презентує вересневе число
журналу, яке висвітлює сучасні пошуки лабораторії крізь
призму попереднього наукового досвіду, зокрема
досліджень Кулачківської Світлани Євгенівни
На рівні дошкільного дитинства важливою передумовою розвитку здібностей є ціннісне активно-вибіркове ставлення дитини до тих видів діяльності, які пов’язані з успішним розв’язанням задач, з позитивним емоційним досвідом дитини. Таке ставлення стимулює самодіяльність дитини у вибраній діяльності, збуджує інтереси, спрямовує ініціативність, наполегливість і інші особистісні властивості, які сприяють досягненню успіху. Крім цього така діяльність дитини супроводжується ціннісними переживаннями, пов’язаними з оцінкою самої себе в якості суб’єкта діяльності. Ці результати експериментальних досліджень і сьогодні є засадовими в пошуках оптимальних технологій індивідуального виховання особистості в умовах дошкільного закладу.

В обговоренні взяли участь давні друзі, колеги-практики
міста Новоград-Волинський.
Говорить Кондратець Інна Вікторівна, методист
інформаційно-наукового Центру управління освіти
Новоград-Волинської міської ради
Доля розпорядилась так, що тяжка недуга надто рано обірвала нашу спільну творчість (у 2005 році). Але пам’ять лабораторії психології дошкільника завжди зберігатиме світлий образ достойної колеги, інтелігентної, мудрої, чуйної подруги, поважного наставника молодих науковців, чарівну жінку, яка щедро випромінювала душевне тепло.








Виступає Ольга Миколаївна Байєр, аспірантка лабораторії,
нині — кандидат психологічних наук, старший викладач
Запорізького ОІППО

Про співпрацю з лабораторією говорять діляться
"дошкільники" міста Житомир. Тищук Людмила Іванівна,
завідуюча црд № 53 "АБВГДЕЙка", кандидат психологічних
наук та Завязун Тетяна Миколаївна, старший викладач
Житомирського ОІППО — обидві колишні
аспірантки лабораторії

Враженнями діляться педагоги міста Обухів, які тільки-но
ввійшли до широкого списку експериментальних
майданчиків лабораторії
Олег Анатолійович Панченко, директор
Науково-практичного медичного реабілітаційно-
діагностичного центру представляє досвід роботи
та її результати з дітьми, що проживають в зоні бойових
дій. Центр розташований у місті Костянтинівка
Донецької області
Насамкінець, кілька загальних фото однодумців, друзів, колег...



Науковці лабораторії з колегами Житомирщини



Немає коментарів:

Дописати коментар