четвер, 22 січня 2015 р.

Постать дня — Валерія Мухіна



22 січня виповнюється 80 років радянському та російському дитячому психологу зі світовим ім'ям,
Валерії Мухіній.


Валерія Сергіївна Мухіна — академік РАО і РАПН, доктор психологічних наук, професор, Заслужений діяч науки РФ, завідувач кафедри психології розвитку Московського педагогічного державного університету.

Валерія Мухіна є основоположником наукової школи «Феноменологія розвитку і буття особистості», визнаним у світовому психологічному співтоваристві. В.С. Мухіна широко відома за кордоном як найбільший фахівець в області вікової психології, етнопсихології, психології особистості. Сфера наукових інтересів: психологічний супровід дитини, підлітка, дорослого і літньої людини; поведінка людини в екстремальних умовах; людина на всіх етапах віку; етнічна самосвідомість в контексті міжетнічних відносин.



Серед основних напрямків наукової школи під керівництвом Валерії Мухіної відносяться: 
  • «Структура самосвідомості особистості»;
  • «Етнічна самосвідомість в контексті міжетнічних відносин»;
  • «Механізми формування і розвитку (ідентифікація-відокремлення) людини як соціальної одиниці і як унікальної особистості»;
  • «Діагностика та психологічний супровід особистості на всіх етапах її розвитку в нормальних і в екстремальних умовах»;
  • «Особистість і етноси в умовах інтерналізації та глобальної акультурації».

Основними теоретичними позиціями В.С. Мухіної стали наступні концептуального ідеї. Особистість своєю феноменологією передбачає розвиток. Особистість і її свідомість опосередковані системою суспільних відносин, її розвиток здійснюється в процесі виховання і привласнення людиною основ матеріальної і духовної культури. Разом з тим це опосередкування не виключає формування власне внутрішніх позицій особистості, що виходять за межі наявних суспільних умов. Концепція виховання та розвитку особистості будується насамперед на визнанні діалектичної єдності трьох факторів: 1 - генотипу, вроджених особливостей; 2 - зовнішніх умов; 3 - внутрішньої позиції. При характеристиці особистості людини на етапах онтогенезу, враховуються особливості соціальної ситуації - його буття і розвитку. Людина розглядається у двох історично властивих йому іпостасях: як соціальна одиниця і як унікальна особистість. Історично зумовленими реаліями існування людини виступають: предметний світ, природа, образно-знакові системи, соціальний простір, в які людина входить з моменту народження (освоює їх в процесі свого розвитку і буття). Реалії існування людини визначають особливості розвитку його самосвідомості. Механізми розвитку та буття людини як особистості - ідентифікація і відокремлення. Самосвідомість особистості розвивається через привласнення існуючих в культурі ціннісних орієнтацій наповнюють ланки самосвідомості. Ланки самосвідомості розвиваються і змінюються за своїм змістом залежно від особливостей індивідуального розвитку особистості, її внутрішньої позиції і соціального оточення; ланки самосвідомості за своєю структурою не змінюються в часі і в історії людства, у всій протяжності населяв людством простору. За своїм змістом ланки самосвідомості відображають загальні тенденції - культурну, етнічну, конфесійну, вікову, гендерну і статеву приналежність людини, а так само його індивідуальні позиції у світі.

Валерія Мухіна — автор щоденника матері, унікального за тривалістю безперервного наукового спостереження за психічним розвитком синів-близнюків - від народження до 7 років (виданий в книгах «Близнюки: Щоденник розвитку двох хлопчиків», «Таїнство дитинства» (1969, 1997, 1998, 2000, 2005). Сини в даний час кандидати психологічних наук, професори провідних московських вузів.




Немає коментарів:

Дописати коментар