Літо для освітян традиційно — час відпусток, а заразом і час для аналізу своєї роботи за навчальний рік, що минув. Тож, прагнучи бути для вас корисними, у червневе число журналу «Практичний психолог: Дитячий садок» ми відібрали матеріали, що допоможуть вам проаналізувати власну діяльність.
Оптимально вибудувати роботу з усіма учасниками освітнього процесу вже від початку наступного навчального року — ще одне завдання, до виконання якого фахівці психологічної служби намагаються підготуватися за літо. Крім педагогів, у дошкільному навчальному закладі з дітьми працюють помічники вихователів, які також є активними учасниками освітнього процесу. Саме тому ця категорія працівників потребує особливої уваги практичного психолога.
Діти старшого дошкільного віку також перебувають під уважним поглядом фахівців. Оскільки для того щоб дитина була психологічна готовою до систематичного навчання в школі, спершу необхідно забезпечити оптимальні умови для розкриття вікових новоутворень її психіки. Одним із таких новоутворень старшого дошкільника є поява довільності його поведінки. Проте кожна дитина є унікальною, і щоб створити оптимальні умови для розкриття особистісного потенціалу конкретної дитини, насамперед треба вивчити індивідуальні особливості її вольового розвитку. Умови розвитку, що забезпечуватимуть індивідуальні потреби, сприятимуть надалі більш легкому входженню дитини в умови шкільного навчання. Проблема адаптації дитини є багатоаспектною, тому ми й далі висвітлюємо її в цьому числі журналу.
Нагадуємо, якщо у вас виникли складні ситуації або нагальні запитання, щодо розв’язання яких ви хотіли б порадитися та отримати кваліфіковану допомогу, пишіть нам на електронну адресу psyholog@mcfr.com.ua. Радо допоможемо вам, надавши вичерпні та компетентні відповіді.
Звертаємо вашу увагу, що передплата на журнал на ІІ півріччя триває до 15 червня. Крім поштового відділення, передплату можна оформити в редакції чи в інтернет-магазині www.shop.mcfr.com.ua, тож не забувайте вчасно її оформити.
Провідною темою червневого числа журналу «Практичний психолог: Дитяий садок» є діяльність психологічної служби системи освіти.
Так, у статті «Психологічна служба системи освіти України: специфіка діяльності та особливості її вивчення» читайте про сучасний етап розвитку психологічної служби системи освіти України, про пріоритетне значення удосконалення системи управління її підструктурами, запровадження нових форм та методів роботи з працівниками психологічної служби, які забезпечують комплексний і багатопрофільний психологічний та соціально-педагогічний супровід виховання, навчання і розвитку суб’єктів навчально-виховного процесу. Крім того, у статті подано програму вивчення стану функціонування психологічної служби системи освіти району (міста), яка стане вам у пригоді в професійної діяльності.
На сьогодні психологічна служба відіграє особливу роль у навчально-виховному комплексі. Зробіть ксерокопію схеми вивчення стану функціонування психологічної служби. За допомогою схеми ви зможете легко оцінити ефективність психологічної служби будь-якої установи системи освіти, зокрема, рівень забезпеченості навчального закладу працівниками психологічної служби, їх фахову підготовку; матеріальну забезпеченість та нормативну базу кабінету практичного психолога/соціального педагога; ефективність його співпраці з учасниками освітнього процесу.
Про шляхи попередження труднощів адаптації майбутніх першокласників, специфіку роботи психологічної служби району в цьому напрямі читайте у статті «Робота психологічної служби району щодо попередження шкільної дезадаптації у першокласників». Тут ви також знайдете рекомендації щодо організації та проведення діагностичного дослідження психологічної готовності дитини до систематичного навчання в школі, щодо розвитку пізнавальної сфери майбутнього першокласника та формування мотивів учіння та позитивного ставлення дитини до школи.
Сьомий рік життя дитини є завершальним у періоді дошкільного дитинства й позначений такими процесами, як формування самосвідомості й самооцінки дитини та довільність її поведінки як новоутворення, що визначає якість переходу з одного вікового періоду в інший — від дошкільника до школяра. Детально про всі ці процеси — у статті «Дитина сьомого року життя: психологічний портрет».
Як ми знаємо, вольовий розвиток передбачає здатність дитини керувати своєю активністю, володіти емоціями, підпорядковуватися загальноприйнятим правилам поведінки і моральним нормам, досягати мети в звичайних умовах та за наявності труднощів. Тому практичний психолог має приділити особливу увагу вольовому розвитку дитини на етапі її вступу до школи. І насамперед — вміти вивчати індивідуальні прояви вольового розвитку. Про особливості дослідження вольового розвитку дитини детально читайте в статті «Вивчаємо особливості вольового розвитку 6–7 років». У статі подано схему спостереження за вольовою поведінкою дитини 6-7 років та експериментальні завдання. До експериментального завдання щодо вивчення вольовової поведінки дитини у пізнавальній діяльності додано зразок візерунка, який опубліковано на третій сторінці обкладинки журналу
Оскільки більшу частину свого життя дитина проводить у дошкільному навчальному закладі, то на його працівників покладено особливу відповідальність. Вони мають відповідати багатьом вимогам, щоб забезпечити плідну роботу з дітьми і створити відповідний життєвий простір для їхнього ефективного розвитку. Про значення психологічної культури для професійної діяльності помічника вихователя, про основні напрями роботи практичного психолога з персоналом читайте в «Психолого-педагогічна культура помічника вихователя». Для здійснення просвітницької діяльності у пригоді вам стане програма «Психологічних зустрічей» з помічниками вихователів, подана в статті.
Нині психологічний супровід у навчальних закладах є сучасною інноваційною технологією, яку активно впроваджують у навчально-виховний процес, допомагаючи реформувати застарілі підходи, методи і форми його організації, змінювати ціннісні орієнтації його учасників. Що ж таке психологічний супровід? Які існують сучасні моделі, види, форми психологічного супроводу? Як організувати психологічний супровід в умовах навчально-виховного комплексу? Про все це — у статті «Психологічний супровід розвитку особистості в умовах навчально-виховного комплексу».
А про те, як педагогам та батькам правильно «познайомити» дитину зі школою, щоб вона надалі з задоволенням там навчалася, дізнавайтеся зі статті «Ознайомлення дитини зі школою: поради батькам». А про те, як полегшити процес звикання дітей від чотирьох років до нових умов життєдіяльності, як зрозуміти «дорослого» новачка та запобігти виникненню можливих проблем у його розвитку та особистому ставленні — зі статті «Дорослий» новачок у дитячому садку.
Про все це та про іншу важливу, актуальну та цікаву інформацію дізнавайтеся зі сторінок щомісячного спеціалізованого журналу «Практичний психолог: Дитячий садок».
Якщо Вас цікавлять питання розвитку дитини не лише в період дошкільного віку — переглянте червневе число журналу «Практичний психолог: Школа»
Ознайомитись зі змістом інших номерів журналу «Практичний психолог: Дитячий садок», а також придбати потрібні для роботи номери Ви можете на Порталі освітян України «Педрада».
Оптимально вибудувати роботу з усіма учасниками освітнього процесу вже від початку наступного навчального року — ще одне завдання, до виконання якого фахівці психологічної служби намагаються підготуватися за літо. Крім педагогів, у дошкільному навчальному закладі з дітьми працюють помічники вихователів, які також є активними учасниками освітнього процесу. Саме тому ця категорія працівників потребує особливої уваги практичного психолога.
Діти старшого дошкільного віку також перебувають під уважним поглядом фахівців. Оскільки для того щоб дитина була психологічна готовою до систематичного навчання в школі, спершу необхідно забезпечити оптимальні умови для розкриття вікових новоутворень її психіки. Одним із таких новоутворень старшого дошкільника є поява довільності його поведінки. Проте кожна дитина є унікальною, і щоб створити оптимальні умови для розкриття особистісного потенціалу конкретної дитини, насамперед треба вивчити індивідуальні особливості її вольового розвитку. Умови розвитку, що забезпечуватимуть індивідуальні потреби, сприятимуть надалі більш легкому входженню дитини в умови шкільного навчання. Проблема адаптації дитини є багатоаспектною, тому ми й далі висвітлюємо її в цьому числі журналу.
Нагадуємо, якщо у вас виникли складні ситуації або нагальні запитання, щодо розв’язання яких ви хотіли б порадитися та отримати кваліфіковану допомогу, пишіть нам на електронну адресу psyholog@mcfr.com.ua. Радо допоможемо вам, надавши вичерпні та компетентні відповіді.
Звертаємо вашу увагу, що передплата на журнал на ІІ півріччя триває до 15 червня. Крім поштового відділення, передплату можна оформити в редакції чи в інтернет-магазині www.shop.mcfr.com.ua, тож не забувайте вчасно її оформити.
Провідною темою червневого числа журналу «Практичний психолог: Дитяий садок» є діяльність психологічної служби системи освіти.
Так, у статті «Психологічна служба системи освіти України: специфіка діяльності та особливості її вивчення» читайте про сучасний етап розвитку психологічної служби системи освіти України, про пріоритетне значення удосконалення системи управління її підструктурами, запровадження нових форм та методів роботи з працівниками психологічної служби, які забезпечують комплексний і багатопрофільний психологічний та соціально-педагогічний супровід виховання, навчання і розвитку суб’єктів навчально-виховного процесу. Крім того, у статті подано програму вивчення стану функціонування психологічної служби системи освіти району (міста), яка стане вам у пригоді в професійної діяльності.
На сьогодні психологічна служба відіграє особливу роль у навчально-виховному комплексі. Зробіть ксерокопію схеми вивчення стану функціонування психологічної служби. За допомогою схеми ви зможете легко оцінити ефективність психологічної служби будь-якої установи системи освіти, зокрема, рівень забезпеченості навчального закладу працівниками психологічної служби, їх фахову підготовку; матеріальну забезпеченість та нормативну базу кабінету практичного психолога/соціального педагога; ефективність його співпраці з учасниками освітнього процесу.
Про шляхи попередження труднощів адаптації майбутніх першокласників, специфіку роботи психологічної служби району в цьому напрямі читайте у статті «Робота психологічної служби району щодо попередження шкільної дезадаптації у першокласників». Тут ви також знайдете рекомендації щодо організації та проведення діагностичного дослідження психологічної готовності дитини до систематичного навчання в школі, щодо розвитку пізнавальної сфери майбутнього першокласника та формування мотивів учіння та позитивного ставлення дитини до школи.
Сьомий рік життя дитини є завершальним у періоді дошкільного дитинства й позначений такими процесами, як формування самосвідомості й самооцінки дитини та довільність її поведінки як новоутворення, що визначає якість переходу з одного вікового періоду в інший — від дошкільника до школяра. Детально про всі ці процеси — у статті «Дитина сьомого року життя: психологічний портрет».
Як ми знаємо, вольовий розвиток передбачає здатність дитини керувати своєю активністю, володіти емоціями, підпорядковуватися загальноприйнятим правилам поведінки і моральним нормам, досягати мети в звичайних умовах та за наявності труднощів. Тому практичний психолог має приділити особливу увагу вольовому розвитку дитини на етапі її вступу до школи. І насамперед — вміти вивчати індивідуальні прояви вольового розвитку. Про особливості дослідження вольового розвитку дитини детально читайте в статті «Вивчаємо особливості вольового розвитку 6–7 років». У статі подано схему спостереження за вольовою поведінкою дитини 6-7 років та експериментальні завдання. До експериментального завдання щодо вивчення вольовової поведінки дитини у пізнавальній діяльності додано зразок візерунка, який опубліковано на третій сторінці обкладинки журналу
Оскільки більшу частину свого життя дитина проводить у дошкільному навчальному закладі, то на його працівників покладено особливу відповідальність. Вони мають відповідати багатьом вимогам, щоб забезпечити плідну роботу з дітьми і створити відповідний життєвий простір для їхнього ефективного розвитку. Про значення психологічної культури для професійної діяльності помічника вихователя, про основні напрями роботи практичного психолога з персоналом читайте в «Психолого-педагогічна культура помічника вихователя». Для здійснення просвітницької діяльності у пригоді вам стане програма «Психологічних зустрічей» з помічниками вихователів, подана в статті.
Нині психологічний супровід у навчальних закладах є сучасною інноваційною технологією, яку активно впроваджують у навчально-виховний процес, допомагаючи реформувати застарілі підходи, методи і форми його організації, змінювати ціннісні орієнтації його учасників. Що ж таке психологічний супровід? Які існують сучасні моделі, види, форми психологічного супроводу? Як організувати психологічний супровід в умовах навчально-виховного комплексу? Про все це — у статті «Психологічний супровід розвитку особистості в умовах навчально-виховного комплексу».
А про те, як педагогам та батькам правильно «познайомити» дитину зі школою, щоб вона надалі з задоволенням там навчалася, дізнавайтеся зі статті «Ознайомлення дитини зі школою: поради батькам». А про те, як полегшити процес звикання дітей від чотирьох років до нових умов життєдіяльності, як зрозуміти «дорослого» новачка та запобігти виникненню можливих проблем у його розвитку та особистому ставленні — зі статті «Дорослий» новачок у дитячому садку.
Про все це та про іншу важливу, актуальну та цікаву інформацію дізнавайтеся зі сторінок щомісячного спеціалізованого журналу «Практичний психолог: Дитячий садок».
Якщо Вас цікавлять питання розвитку дитини не лише в період дошкільного віку — переглянте червневе число журналу «Практичний психолог: Школа»
Ознайомитись зі змістом інших номерів журналу «Практичний психолог: Дитячий садок», а також придбати потрібні для роботи номери Ви можете на Порталі освітян України «Педрада».
Немає коментарів:
Дописати коментар