пʼятниця, 7 червня 2013 р.

Постать дня – Іван Сікорський

7 червня виповнюється 172 роки від дня народження Івана Сікорського, видатного українського психіатра та психолога


Особливий внесок в психологічну науку Іван Сікорський зробив у галузі дитячої психології, зокрема педагогічної патології. Учений досліджував причини порушень психіки дитини, основні напрями її нервово-психічного розвитку в період дитинства, умови, що сприяють цьому розвиткові, а також засоби, які можуть уповільнити такі порушення.

Значну увагу психолог акцентував на складних психологічних впливах, що можуть спровокувати негативні прояви в характері дитини. Це, насамперед, поганий приклад та неправильне виховання. На думку Івана Олексійовича, у подоланні таких проявів мають брати участь не лише психологи, фізіологи, а й  безпосередні наставники дітей, тобто педагоги.


Уперше в світовій практиці Іван Сікорський почав застосовувати експеримент у вивченні дитячої психології, він спостерігав за розумовою діяльністю учнів.

Іван Сікорський був редактором київського медичного журналу "Вопросы нервно-психической медицины" (1896—1905), засновником та головою багатьох наукових товариств. За його ініціативи засновано у Києві Лікарсько-Педагогічний Інститут для розумово-відсталих та нервових дітей.

Наукову діяльність Івана Сікорського високо цінували за кордоном. У 1879 році його обрали членом-кореспондентом Бельгійського королівського медичного товариства, а в 1882-му він став іноземним членом-кореспондентом Паризького товариства громадської медицини і професійної гігієни, а також членом Товариства психіатрів і Товариства російських лікарів (Санкт-Петербург). 


Ідеї... Погляди... Думки...


«Между тем, в деле воспитания, развитие воли имеет почти такую же важность для гармонии души, как и развитие чувств...»

"Искусство воспитания имеет всеобъемлещую важность, искусство психиатрическое имеет великую важность...»


«Для успехов необходимо, чтобы и ученик, и учитель одинаково были бодры. Утомление одного из них понижает успехи дела, но утомление обоих понижает успехи ученика в кратных пропорциях...»


«Необходимо без замедления обратиться к фактической стороне дела и изучать, и изучать детей, которых мы все любим, и о которых так мало знаем...»


«Детская психология — великое дело, а умение связать эту психологию с психологическими судьбами будущей личности — ещё большая и ещё важнейшая задача...»

«Истинный план наблюдений и педагогических воздействий должен обнимать все стороны души ребёнка, а именно: ум, чувство, волю и даже инстинкты и низшие проявления души. Эти последние обыкновенно игнорируются воспитателями, а между тем они имеют существенное значение, как для здоровья, так и для правильного развития характера. Они должны быть взяты на учёт, и с них следует начинать педагогические заботы...»

Із наукової спадщини…
  • Черты из психологии славян (1895)
  • Алкоголизм и питейное дело (1897)
  • Об успехах медицины в деле охранения высших сторон здоровья (1898)
  • О заикании (1889)
  • Сборник научно-литературных статей по вопросам общественной психологии, воспитания и нервно-психической гигиены (1900)
  • Душа ребенка (1901)
  • Психологические основы воспитания (1905)
  • Всеобщая психология с физиогномикой в иллюстрированном приложении (1911)
  • Всеобщая психология с физиогномикой в иллюстративном изложении» (1912)


Немає коментарів:

Дописати коментар